8 Ocak 2012 Pazar

Monopol Tekel Soruları

KPSS Alan iktisat Mikro Konuları Monopol(tekel) Piyasasından Çıkmış Sorular
Monopol (Tekel)Piyasası Çıkmış Sorular:
1)Monopolcü bir firmanın kar maksimizasyonu durumunda TC=100+2Q ise MR(marjinal hasıla)Nedir?
ÇÖZÜM:
Kar maksimizasyonu koşulumuz;MR=MC idi.MC=2 ise MR=2'dir.

 KPSS Alan iktisat Mikro Konuları
2)Monopolcü bir firmanın talep eğrisi P=180-4Q veMR=180_8Q MC=10Q şeklinde verildiğinde karı en çoklaştıran üretim düzeyinde firmanın toplam karı kaç olur?
 ÇÖZÜM:
MR=MC DEN ;180-8Q=10Q ise 180=18Q ve Q=10 bulunur.

P=180_4Q ve P=180-4.10=180-40 ve P=140 bulunur.
TR=p.Q idi.TR=140.10=1400

MC=TC' ve 10Q=5Qkare ise TC=5.10=50 ve 50 nın karesi 500 buluruz.

Toplam kar=Toplam gelir_Toplam maliyet olduğunu da biliyorum.Buradan TP=1400-500=900 u rahatlıkla bulabiliriz.

 KPSS Alan iktisat Mikro Konuları
3)Tekelci Bir Firma İle İlgili Aşağıdaki İfadelerden Hangisi Doğrudur?
A)Sıfır Maliyetle Çalışan Tekelci İçin ,Karını Maksimum Olduğu Üretim Hacminde Talep Esnekliği 1,E Eşittir.
B)Tekelcinin Maliyetleri Sıfırdan Büyükse ,Karı Masimize Eden Denge Üretim Miktarı Talep Esnekliğinin Birden Küçük Olduğu Bölge İçindedir.
C)Uzun Dönem Dengesinde Normal Kar Elde Eden Tekelci,Optimum Büyüklükte Tesis İle Çalışmaktadır.
D)Tekelde Tüketiciler ,Tam Rekabete Kıyasla Daha Büyük Rant Elde Ederler.
E)Fiyat Farklılaştırması Uygulayan Tekelci,Fiyat Esnekliğinin Daha Az Olduğu Alt Piyasada Daha Düşük Fiyat Uygulayacaktır.
Cevap  A Şıkkı.
Takelcinin Karını Maksimize Ettiği Noktada Talep Enekliği Bire Eşit İken ,Marjinal Gelir Sıfır Ve Toplam Hasılat Maksiumdur.

 KPSS Alan iktisat Mikro Konuları
4)Bir Monopol Ün Karşı Karşıya Kaldığı Talep Eğrisi P=10-0.1Q Ve Kısa Dönem Toplam Maliyet Fonksiyonu STC=2Q+0.1Q2 Dir.Buna Göre Monopol Dengesinde Monopol Gücü Kaçtır?
ÇÖZÜM: 
Monopolcü Gücü Lerner Endeksi Hesaplanmaktadır.
Lerner Endeksi=P-MC/P
STC=2Q+0.1Q2 İSE SMC=2+0.2Q
Monopolde  ,AR=P İDİ.
P=AR=10-0.1Q İSE MR=10-0.2Q Olacaktır.
(Çünkü Tekelde Mr Eğrisinin Eğimi Ar Eğrisinin Eğiminin İki Katıydı.)
Denge Koşulu Mr=Mc İdi.
2+0.2Q=10-0.2Q
0.2Q+0.2Q=10-2
0.4Q=8  İSE Q=20 Bulunur.
Q Değerini Bulduktan Sonra P(Fiyatı)Ve Mc(Marjinal Maliyeti) Bulmak Kolay Olacaktır.
Sonrada Lerner Endeksine Gidilecektir.
SMC=2+0.2Q
SMC=2+0.2.20
SMC=2+4
SMC=6
P=10-0.1Q
P=10-0.1.20
P=10-2
P=8
LERNER ENDEKSİ=P-MC/P
L.E=8-6/8=2/8=0.25. Olarak Bulunur.

 KPSS Alan iktisat Mikro Konuları
5)Tekelci Gücün Tanımı Aşağıdakilerden Hangisidir?
A)Firmanın ,Fiyatını Marjinal Maliyetin Üzerinde Belirleyebilme Kabiliyetidir.
B)Firmanın ,Marjinal Maliyetini Marjinal Hasılata Eşitleyebilme Kabiliyetidir.
C)Firmanın,Fiyatını Ortalama Maliyete Eşitleyebilme Kabiliyetidir.
D)Firmanın,Fiyatını Ortalama Değişken Maliyetinin Üzerinde Belirleyebilme Kabiliyetidir.
E)Firmanın,Mutlak Değer Olarak Arz Esnekliğinin Birden Büyük Olduğu Fiyat Miktar Bölgesinde Faliyet Gösterebilme Kabiliyetidir.
Cevap  A Şıkkı
Tekelci Gücüne Sahip Olan Firma Aşırı Kar Elde Edecek Ve Dilersede Malının Fiyatını Belirleyebilme Gücüne Sahip Olacaktır.
Fiyat Marjinal Maliyetin Ne Kadar Üstündeyse Monopol Gücü O Kadar Yüksek Olacaktır.

 KPSS Alan iktisat Mikro Konuları
6)Bir Futbol Takımı Kadın Seyircilere 20,Erkek Seyircilere 30 Tl Den Bilet Satmaktadırlar.
Bu Futbol Takımının Uyguladığı Fiyat Farklılaştırması Aşağıdakilerden Hangisidir?
A)Birinci Derece (Tam)Fiyat Farklılaştırması
B)İkinci Derece Fiyat Farklılaştırması
C)Üçüncü Derece Fiyat Farklılaştırması
D)Blok Fiyat Farklılaştırması 
E)Çift Taraflı Tarife Yoluyla Fiyat Farklılaştırması
Cevap C Şıkkıdır.
Birinci Derece Fiyat Farklılaştırması;Tekelci Bu Fiyat Farklılaştırması İle Tüketici Rantının Tümünü Almayı Planlar.Burada Tüketicini Satınalma Güçleri Ve Tercihleri Gözönünde Bulundurularak Fiyat Farklılaştırmasına Gidilir.
İkinci Derece Fiyat Farklılaştırılması;Diğer Adı Miktarlararası Fiyat Farklılaştırılması Dır.Bu Farklılaştırılmada Tekelci Tüketici Rantının Tamamını Alamaz.Elektrik,Telefon ,Su Gibi Devlet Monopollerinde Ürünün Kullanım Miktarına Göre ,Mesela Belirli Ton Yada K/W Saatten Sonra Farklı Fiyatlar Uygulanması Bu Tip Uygulamaya Verilebilecek Güzel Bir Örnektir.
Üçüncü Derece Fiyat Farklılaştırması;Tekelci Nin Malına Olan Talep Farklı Talep Esnekliğine Sahip Tüketicilerden Meydana Gelebilir.Bu Durumda Tekelci Malın Küçük Bir Kısmını Yüksek Fiyattan Talep Esnekliği Düşük Olan Müşterilerine Uygular.Geri Kalan Malını İse Talep Esnekliği Nispeten Yüksek Olan Müşterilerine Düşük Fiyattan Ürününü Satarak Toplam Karını Maksimize Eder.
Soruda Kadın Seyircilere Daha Düşük Fiyat Uygulanmasının Sebebi ,Kadın Seyircilerin Bilet Talebinin Fiyat Esnekliğinin Düşük Olmasıdır.

2 yorum:

Yorum Yap yada Soru sor...