KPSS Alan iktisat Mikro Konuları Monopol(tekel) Piyasasından Çıkmış Sorular
ÇÖZÜM:
3)Tekelci Bir
Firma İle İlgili Aşağıdaki İfadelerden Hangisi Doğrudur?
Monopol
(Tekel)Piyasası Çıkmış Sorular:
1)Monopolcü
bir firmanın kar maksimizasyonu durumunda TC=100+2Q ise MR(marjinal
hasıla)Nedir?
ÇÖZÜM:
Kar maksimizasyonu koşulumuz;MR=MC
idi.MC=2 ise MR=2'dir.
KPSS Alan iktisat Mikro Konuları
2)Monopolcü
bir firmanın talep eğrisi P=180-4Q veMR=180_8Q MC=10Q şeklinde verildiğinde karı
en çoklaştıran üretim düzeyinde firmanın toplam karı kaç olur?
MR=MC DEN ;180-8Q=10Q ise 180=18Q ve
Q=10 bulunur.
P=180_4Q ve P=180-4.10=180-40 ve P=140
bulunur.
TR=p.Q idi.TR=140.10=1400
MC=TC' ve 10Q=5Qkare ise TC=5.10=50 ve
50 nın karesi 500 buluruz.
Toplam kar=Toplam gelir_Toplam maliyet
olduğunu da biliyorum.Buradan TP=1400-500=900 u rahatlıkla bulabiliriz.
KPSS Alan iktisat Mikro Konuları
A)Sıfır Maliyetle Çalışan Tekelci İçin
,Karını Maksimum Olduğu Üretim Hacminde Talep Esnekliği 1,E Eşittir.
B)Tekelcinin Maliyetleri Sıfırdan
Büyükse ,Karı Masimize Eden Denge Üretim Miktarı Talep Esnekliğinin Birden
Küçük Olduğu Bölge İçindedir.
C)Uzun Dönem Dengesinde Normal Kar Elde
Eden Tekelci,Optimum Büyüklükte Tesis İle Çalışmaktadır.
D)Tekelde Tüketiciler ,Tam Rekabete
Kıyasla Daha Büyük Rant Elde Ederler.
E)Fiyat Farklılaştırması Uygulayan
Tekelci,Fiyat Esnekliğinin Daha Az Olduğu Alt Piyasada Daha Düşük Fiyat
Uygulayacaktır.
Cevap A Şıkkı.
Takelcinin Karını Maksimize Ettiği
Noktada Talep Enekliği Bire Eşit İken ,Marjinal Gelir Sıfır Ve Toplam Hasılat
Maksiumdur.
KPSS Alan iktisat Mikro Konuları
4)Bir Monopol Ün Karşı Karşıya Kaldığı Talep Eğrisi P=10-0.1Q Ve
Kısa Dönem Toplam Maliyet Fonksiyonu STC=2Q+0.1Q2 Dir.Buna Göre Monopol
Dengesinde Monopol Gücü Kaçtır?
ÇÖZÜM:
Monopolcü Gücü Lerner Endeksi Hesaplanmaktadır.
Monopolcü Gücü Lerner Endeksi Hesaplanmaktadır.
Lerner Endeksi=P-MC/P
STC=2Q+0.1Q2 İSE SMC=2+0.2Q
Monopolde ,AR=P İDİ.
P=AR=10-0.1Q İSE MR=10-0.2Q Olacaktır.
(Çünkü Tekelde Mr Eğrisinin Eğimi Ar Eğrisinin Eğiminin İki
Katıydı.)
Denge Koşulu Mr=Mc İdi.
2+0.2Q=10-0.2Q
0.2Q+0.2Q=10-2
0.4Q=8 İSE Q=20 Bulunur.
Q Değerini Bulduktan Sonra P(Fiyatı)Ve Mc(Marjinal Maliyeti) Bulmak
Kolay Olacaktır.
Sonrada Lerner Endeksine Gidilecektir.
SMC=2+0.2Q
SMC=2+0.2.20
SMC=2+4
SMC=6
P=10-0.1Q
P=10-0.1.20
P=10-2
P=8
LERNER ENDEKSİ=P-MC/P
L.E=8-6/8=2/8=0.25. Olarak
Bulunur.
KPSS Alan iktisat Mikro Konuları
5)Tekelci Gücün Tanımı Aşağıdakilerden Hangisidir?
A)Firmanın ,Fiyatını Marjinal Maliyetin Üzerinde Belirleyebilme
Kabiliyetidir.
B)Firmanın ,Marjinal Maliyetini Marjinal Hasılata Eşitleyebilme
Kabiliyetidir.
C)Firmanın,Fiyatını Ortalama Maliyete Eşitleyebilme Kabiliyetidir.
D)Firmanın,Fiyatını Ortalama Değişken Maliyetinin Üzerinde
Belirleyebilme Kabiliyetidir.
E)Firmanın,Mutlak Değer Olarak Arz Esnekliğinin Birden Büyük
Olduğu Fiyat Miktar Bölgesinde Faliyet Gösterebilme Kabiliyetidir.
Cevap A Şıkkı
Tekelci Gücüne Sahip Olan Firma Aşırı Kar Elde Edecek Ve Dilersede
Malının Fiyatını Belirleyebilme Gücüne Sahip Olacaktır.
Fiyat Marjinal Maliyetin Ne Kadar Üstündeyse Monopol Gücü O Kadar
Yüksek Olacaktır.
KPSS Alan iktisat Mikro Konuları
6)Bir Futbol Takımı Kadın Seyircilere 20,Erkek Seyircilere 30 Tl
Den Bilet Satmaktadırlar.
Bu Futbol Takımının Uyguladığı Fiyat Farklılaştırması
Aşağıdakilerden Hangisidir?
A)Birinci Derece (Tam)Fiyat Farklılaştırması
B)İkinci Derece Fiyat Farklılaştırması
C)Üçüncü Derece Fiyat Farklılaştırması
D)Blok Fiyat Farklılaştırması
E)Çift Taraflı Tarife Yoluyla Fiyat Farklılaştırması
Cevap C Şıkkıdır.
Birinci Derece Fiyat Farklılaştırması;Tekelci Bu Fiyat
Farklılaştırması İle Tüketici Rantının Tümünü Almayı Planlar.Burada Tüketicini
Satınalma Güçleri Ve Tercihleri Gözönünde Bulundurularak Fiyat
Farklılaştırmasına Gidilir.
İkinci Derece Fiyat Farklılaştırılması;Diğer Adı Miktarlararası
Fiyat Farklılaştırılması Dır.Bu Farklılaştırılmada Tekelci Tüketici Rantının
Tamamını Alamaz.Elektrik,Telefon ,Su Gibi Devlet Monopollerinde Ürünün Kullanım
Miktarına Göre ,Mesela Belirli Ton Yada K/W Saatten Sonra Farklı Fiyatlar
Uygulanması Bu Tip Uygulamaya Verilebilecek Güzel Bir Örnektir.
Üçüncü Derece Fiyat Farklılaştırması;Tekelci Nin Malına Olan Talep
Farklı Talep Esnekliğine Sahip Tüketicilerden Meydana Gelebilir.Bu Durumda
Tekelci Malın Küçük Bir Kısmını Yüksek Fiyattan Talep Esnekliği Düşük Olan
Müşterilerine Uygular.Geri Kalan Malını İse Talep Esnekliği Nispeten Yüksek
Olan Müşterilerine Düşük Fiyattan Ürününü Satarak Toplam Karını Maksimize Eder.
Soruda Kadın Seyircilere Daha Düşük Fiyat Uygulanmasının Sebebi
,Kadın Seyircilerin Bilet Talebinin Fiyat Esnekliğinin Düşük Olmasıdır.
çok faydalı
YanıtlaSilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSil