Anlaşmalı oligopol modelleri.
Oligopolcü firmalar rekabetin yıkıcı etkilerinden korunmak için aralarında
anlaşmaya gidebilmektedirler..böylece endüstri karını arttırmak mümkün
olabilmektedir.anlaşma karşılıklı bağımlılığın doğal bir sonucu olarak ortaya
çıkmaktadır. Firmalar açık anlaşma ve örtülü anlaşma yoluna gidebilirler.,
A)Açık Anlaşma ;kartel /tröst
Firmalar arasında resmi olarak gerçekleştirilen bir anlaşmadır.açık anlaşma
ortak karın maksimizasyonu veya piyasayı paylaşmayı amaçlayabilmektedir.ilk
durumda merkezleştirilmiş kartel,ikinci durumda fiyat karteli söz konusu
olmaktadır.
Merkezleştirilmiş kartel anlaşmasında tıpkı bir monopolcü gibi davranılması söz
konusudur.kartel üyeleri hukuki bağımsızlıklarını yitirmiş olmaz.tröst ise
firmaların tek çatı altında birleştikleri ,hukuki bağımsızlıklarını
yitirdikleri bir açık anlaşmadır.merkezileştirilmiş kartelde denge aynı
monopolcünün gibi olacaktır.yani marjinal hasılatını marjinal maliyete
eşitleyerek dengeye gelecektir.malın homojen olduğu piyasada oligopolcü
firmalar daha fazla üretim ve düşük fiyattan üretim yaparlarken ,anlaşmadan
sonra daha düşük üretim ve daha yüksek fiyat belirleyeceklerdir.bununla
birlikte merkezleştirilmiş kartel gerçek hayatta fazlaca görülmez.gerçek ekonomik
hayatta çok daha fazla görülen kartel anlaşmaları fiyat kartelleridir.
!!!!!Fiyat kartelinde firmalar belirli bir fiyatın altında satış yapmamayı
anlaşmaya bağlamaktadırlar.yani burada fiyat dışı rekabet serbesttir.bu tip
kartellerde firmalar;üretim miktarı,reklam promosyon,kalite ,satış kampanyası
vs konularda tamamen serbesttirler.piyasa paylarını arttırmak için yapılan bu
tip kartel anlaşmalarında asıl nedeni endüstriyi fiyat rekabetinin yıkıcı
etkilerinden korumaktır.düşük maliyetli üretim yapan kartelin önemi burada daha
etkilidir.zira yüksek maliyetli firmanın kartel i belirlemesi oldukça
zararsızdır.
B)Örtülü Anlaşma ;fiyat liderliği
gerçek ekonomik hayatta en sıkça görülen anlaşma türü fiyat liderliğidir.fiyat
liderliği,monopolcü firmaların piyasa güçlerinin eşit olmaması yada üretim
tesisi ölçeği yönünden daha güçlü firmaların varlığı halinde ,zayıf firmaların
kendiliğinden güçlü firmaları lider olarak kabul etmesi durumunda ortaya
çıkar.yani firmalar arasında örtülü bir anlaşma olmaktadır.
Üç ayrı fiyat liderliği modeli vardır;maliyet avantajına bağlı fiyat
liderliği,hakim firma fiyat liderliği,baro metrik fiyat liderliği.
1-Maliyet avantajına bağlı fiyat liderliği;benzer büyüklük tedeki firmalardan
oluşan oligopol piyasadaki fiyat oluşumunu yapmaktadır.malın homojen ve iki
firmanın bulunduğu saf/tam oligopol piyasası dengesi ,firmaların piyasanın eşit
ve piyasa paylarının farklı olduğu duruma göre iki şekilde incelenir.
!!!Piyasa paylarını eşit olması durumunda tek bir mr ve tek bir piyasa talep
eğrisi vardır.hangi firmanın maliyeti yüksekse ,düşük maliyetli firmayı
kendiliğinden kendisine lider seçecektir.çünkü mal homojen olduğu için aynı mal
iki ayrı fiyattan satılamayacaktır.
!!!Piyasa paylarının ve maliyetlerinin farklı olmasında durumunda sonuç
değişmeyecektir.yine düşük maliyetli firma lider konumda olacaktır.aslında
burada girişi engelleyen fiyatlandırmaya değinilmesi yerinde olacaktır.
Şöyle ki;oligopol piyasasında faaliyette bulunan firmalar ,potansiyel
firmaların piyasaya girmesini engellemek için fiyatı karını maksimize eden
düzeyinde belirleyebilir.
2)Bara metrik fiyat liderliği;maliyetleri ve ölçekleri birbirine yakın olan
firmaların varlığı söz konusu olan fiyat liderliğidir.burada hiç bir firma ön
plana çıkmamaktadır.böyle bir durumda birbirleri ile rekabeti göze alamayan ve
aralarında anlaşamayan firmalar,içlerinde en itibarlı ,en saygın ,en sağlıklı
analizler yaptığına inanılan bir firmanın fiyat politikasını
benimseyebilmektedir.
Oligopol piyasasında piyasaya giriş ve potansiyel rekabet
Anlaşmalı yada anlaşmasız oligopol modellerinde;piyasa içi rekabet ele
alınır.Ancak, piyasadaki mevcut firmalar piyasaya girmek isteyen firmalarla da
rekabet etmek durumundadırlar.yani piyasa içi rekabet buraya kadar incelenen
modellerde ele alınmaz.piyasa için rekabet konusunda iki temel durum
vardır.bunlardan birincisi ,piyasaya giriş ve çıkışın hiç bir engel olmadığı
yarışabilir piyasalar ve piyasası engellenen ,şartlanan adının verildiği ikinci
piyasalardır.
Yarışılabilir piyasalar
W .J Baumol'un 1980 yılında ortaya attığı bir teoridir. O zaman piyasaya giriş
ve çıkışın tamamen serbest olduğu piyasalara yarışabilir piyasalar adını
verebiliriz.girişin serbest olmasından kasıt piyasaya yeni girecek olan
firmaların aynı teknolojiye ,maliyet yapısına,ve aynı kapasiteye sahip olması
anlamına gelir.
Çıkışın serbest olmasından kaynaklanan anlam ise;çıkış anında başlangıçtaki
sermayenin korunması yani çıkışın maliyetsiz olması anlamına geliyor.yani batık
maliyet yok!yarışabilir piyasalarda firmalar açısından aşırı kara bağımlılık
vardır..piyasanın işleyişi tıpkı tam rekabet piyasalarına benzemekte ve bu
özelliklerinden dolayıda ''Vur kaç'' stratejisi olarak adlandırılmaktadır.
En tipik örneklerini hava yolu taşımacılığında görmekteyiz.diyelim ki A ve B gibi iki firma piyasada faaliyette ve giriş in serbest olması nedeniyle c
firması piyasaya girmekte ,ancak aşırı kar ortadan kalkınca C firması rotasını
başka bir yere çevirebilmekte.bu tür piyasalar ;uçak,gemi,otobüs gibi ulaşım
alanları ile sınırlıdır.
Giriş Engelleri (limit fiyat politikası)
Oligopol piyasalarında aşırı karın
varlığı piyasaya yeni firmaların girmesini cazip hale getirecektir.piyasadaki
yerleşik firmalar bu girişleri engellemek için de limit fiyat politikaları
geliştireceklerdir.şöyle ki;yani cazip olmayan yani ortalama maliyetin minimum
noktasının biraz üstünde bir fiyat belirleyeceklerdir.oysaki MR=MC eşitliğinde
yüksek bir fiyat belirleyebilirlerken ;AC'nin minimumun üstünde
belirlemektedirler.toplam maliyetlerindeki bu azalma ,piyasaya öbür firmaları
sokmamak için katlanmak zorundaki maliyetlerini oluşturmaktadır.
!!!Biliyoruz ki iktisatta fırsat maliyet kavramı
kullanıyor.her tercih bir vazgeçiştir aslında.
C)Oligopol ve Oyun teorisi;anlaşmalı ,anlaşmasız oigopol modelleri oligopolcü
firmaların davranışlarını ortaya koymaktan uzaktır.birbirine etki edebilecek
kadar az sayıda firmanın bulunduğu oligopol firmasında firmalar ,aldıkları her
kararda rakiplerinin tepkilerinin ne olacağını göz önüne almak durumundadırlar.firmaların
rakipler ininde tepkilerini göz önünde bulundurarak fiyat,miktar vb alanlarda
nasıl karar aldıkları oyun teorisi ile açıklanır.
Oyun teorisinde karar birimlerinin stratejik durumlarda nasıl davrandıkları
incelenir.bir oyun ,oyuncular,stratejiler,kazançlardan oluşmaktadır.bu
kavramları ilk kez ele alan A.W Tucker'in mahkumların açmazı çerçevesinde
değinilecektir.
Mahkumların açmazı
Ahmet ile mehmet trafik kazası geçirmiştir ve üzerlerinde ruhsatsız silah
olduğu anlaşılmıştır.polis ,banka soygunu yaptıklarından şüphelendikleri için
ikisini tutuklamış ve farklı hücrelere kapatmıştır.
Ahmet ile mehmet gerçekten banka soygunundan kaçarken kaza geçirmişlerdir.ancak
polisin elinde yeterli delil yoktur.sorgulama sırasında ya susacaklar,yani suçu
inkar veya itiraf edeceklerdir.banka soygununun cezası on yıl iken ,ruhsatsız
silah taşımanın cezası bir yıldır.ayrıca polis suçu itiraf etmeleri durumunda
serbest kalınacağı önerisinde bulunmuştur.eğer biri itiraf edip diğeri susarsa
,itiraf eden serbest kalacak diğeri tüm cezayı çekecektir.stratejileri şu
şekilde sıralamamız mümkün.
---Her ikisi susarsa ,sadece silah taşımaktan birer yıl ceza
---Her ikisi itiraf ederse beşer yıl ceza
---Biri itiraf ederken diğeri susarsa ,itiraf eden serbest kalacak diğeri 10
yıl ceza alacaktır.
Bu açmazda en iyi çözüm,hakim /baskın stratejiyi izlemektir.
Hakim strateji,oyunculardan birinin diğer oyunculardan bağımsız olarak ,yani
diğer oyuncu ne yaparsa yapsın kendisi için en iyi stratejiyi seçmesidir.dolayısıyla
mahkumlar açmazında en iyi strateji itiraf etmektir.böylece her ikisi beşer yıl
hapis cezası alırlar.bu strateji seçmelerin görünüşteki nedeni,iş birliğinden
mahrum olmalarıdır.esas nedeni ;ise güvensizliktir.ancak her oyun hakim
stratejiye sahip değildir.bu durumda çözüm nash dengesidir.nash dengesi ,her
oyuncu ,rakibini rasyonel davranacağı varsayımı altında kendisi için en iyisini
yaptığı durumlarda ortaya çıkmaktadır.analize bu açıdan bakıldığında ,eğer
mahkumların birbirlerinin rasyonel davranacaklarından emin
olsalardı,benimseyecekleri strateji ise susmak olacaktı.
D)yoğunlaşma ve piyasa yapısı;oligopol piyasası tam rekabet ile monopol
arasında yer alan bir piyasadır.bir piyasanın tam rekabet yada monopole ne
kadar yakın olduğu piyasa yoğunlaşma endeksi ve Herfindahl Hirschman adını almaktadır.
N firma yoğunlaşma endeksi;bir endüstrideki en büyük ilk iki,ilk üç,ilk
dört,ilk sekiz firmanın piyasa payları toplamının toplam üretim ve satış
miktarı içindeki paylarını gösterir.böylece bu firmaların piyasayı ne ölçüde
kontrol edebildikleri tespit edilir.eğer iki firmanın payı dikkate alınıyorsa Cr2,üç firma için hesaplanıyorsa Cr3,dört firma için hesaplanıyorsa Cr4 endeksi
olarak adlandırılır.
Cr4=0 ise tam rekabet hh<1000 ise tam rekabet
cr4=%100 ise monopol hhl=10000 ise monopol
cr4<%40 ise monopolcü rekabet 1000<hhı<1800 ise monopolcü rekabet
cr>%40 İse oligopol hh>1800 ise oligopol
%40<cr4%60 İse zayıf oligopol
%60<cr4<%100 İse güçlü oligopol
Herfindahl-Hirschman endeksi ,firmaların tek tek pazar paylarının kareleri
alınarak yoğunluğun hesaplamasını sağlamaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum Yap yada Soru sor...