Kpss Ders Anlatımları
Oligopol
Birbirine etki edebilecek kadar az sayıda firmanın sonsuz sayıda
alıcı ile karşı karşıya kaldığı piyasadır.
Alış verişe konu olan mal homojen ise ''tam /saf oligopol '',mal
farklılaştırılmış (heterojen)ise farklılaştırılmış oligopol vardır.Çimento
,demir çelik,alüminyum ve diğer sanayi ürünleri üretimi tam /saf
oligopolleridir.Genellikle,sadece fiyat önemlidir.Otomobil,buzdolabı,televizyon
gibi elektronik ürün piyasalarında noksan oligopollerin örnekleridir.Burada hem
fiyat hem de miktar önemlidir.
Firma Talep Eğrisi ve Firma Dengesi
Oligopol piyasasını diğer tüm piyasalardan ayıran en önemli
özellik; Firmalar arasındaki bağımlılıktır.Firmadan herhangi birisi fiyatı
düşürdüğünde veya,bir reklam kampanyası başlattığında yada,yeni bir modeli
piyasaya sürdüğünde,rakipleri buna cevap vermektedir.Yani;Firmaların herhangi
bir konudaki kararı,rakiplerinin
tepkisine bağlıdır.Bu nedenle,Oligopolcü firmalar kendi talep
eğrilerini bilemezler,piyasa talep eğrisi ile karşı karşıyadırlar.
Firma davranışları rakiplerinin tepkisine bağlı olduğu için firma
dengesini açıklayan bir teoride geliştirilmemiştir.Rakiplerin verebileceği
olası her bir tepkiye göre farklı bir teoriler ortaya atılmıştır.
Bu teoriler Klasik/Anlaşmasız Modeller ve Anlaşmalı Modeller olmak
üzere iki başlık altında toplayabiliriz.
Klasik Anlaşmasız Oligopoller
Anlaşmalı Modeller Oligopol
a)Cournot modeli
a)Açık Anlaşma :kartel /tröst
b)Bertrand modeli
b)Örtülü Anlaşma ;fiyat liderliği
c)Edgeworth modeli
d)Chamberlin modeli
e)Sweezy (dirsekli talep eğrisi)modeli
f)Stackelberg modeli
1)Klasik Anlaşmasız Modeller
a)Cournot modeli,ilk oligopol teorilerinden
biridir.(1838 )
Birbirinin komşusu iki homojen mal üreten işletmenin olduğu
piyasada ,her firma ne kadar mal üretip satacağı araştırılmaktadır.
Temel versayımları
İki firma vardır .(a ve b firması)
Üretim maliyetleri sıfırdır.
Mal homojendir.(mesela maden suyu gibi)
Malın homojen olmasından dolayı firmalar arası miktar rekabeti
geçerlidir.
Firmalar kendi üretim düzeyleri belirlerken rakiplerinin
üretim düzeylerini değiştirmeyeceklerini düşünürler.
Başlangıçta piyasada sadece a firması vardır.mr =o olduğu noktada
dengeye gelir.piyasa talebinin yarısını üreterek karını maksimize eder.
İkinci firma b firması piyasaya girdiğinde ilk firmanın üretimi
değiştirmeyeceği varsayımı altında a firmasının ürettiğinin yarısını üreterek
kendi karını maksimize edecektir.
A firması buna misilleme olarak ,b'nin üretiminin yarısı kadar
üretimi azaltarak kar maksimizasyonuna gidecektir.(kendi sattığı miktardan
rakibinin sattığı miktarı çıkarttıktan sonra geriye kalan piyasa talebinin
yarısını üretmektedir burada)
B'nin de tepkilerinin ardından son süreçte her bir firma ,piyasa
talebinin üçte birini üretmiş olarak dengeye geleceklerdi.
Şayet piyasada ikiden fazla firma bulunuyorsa ,m/m+1.qd bu
piyasada maliyet sıfır olduğu için tamamı kardır.
Her zaman karşılanmayan bir talep mevcuttur. Modele göre ,her
firmanın üretimi diğer firmanın üretimine bağlıdır. Modeli tepki fonksiyonları
ilede gösterecek olursak, q1=f(q2)=a_bq2/2b q2=f(q1)=a-bq1/2b
B)Bertrand Modeli:
1883 Yılında Geliştirilen Bir
Modeldir.Bu Modelde Rekabet Fiyat Alanındadır.Talep Eğrileri Birbirine Benzeyen
Firmalar ,Rakiplerinin Fiyatı Değiştirmeyeceği Varsayımından Hareketle Fiyat
Tespiti Yapmaktadırlar. Firmalar Arası Rekabet Sonucu P=Mc Olabilmekte Yani Tam
Rekabet Sonucuna Ulaşılabilmektedir.Ancak Maliyetler Sıfır Olduğu İçin Fiyat
Sıfıra Bile İnebilmektedir.Buda Arkadaşlar Malın Serbest Bir Mal Haline Gelmesi
Demektir.
C)Edgeworth Modeli:
Bu Model Hem Cournot Hemde Bertrand
Modelinin Varsayımları Kullanılmaktadır.Yani Rekabet Hem Miktar Hemde Fiyat
Alanındadır.Rakibinin Miktar Ve Fiyatının Değiştirmeyeceği Varsayımına Dayanır
Yani.Üretim Maliyetleri Sıfır Ve Malın Homojen Varsayımları Geçerlidir.Bununla
Birlikte Firmaların Üretim Kapasitelerinin Sınırlı Olduğu Bir Tek Firmanın Tüm
Talebi Karşılamayacağını da Kabul Edilmektedir.
Edgewort A Göre ,Fiyat Rekabeti
Sonucunda Fiyat Ve Miktar Sürekli Dalgalanacak Denge Fiyatı Ve Miktarı Ortaya
Çıkmayacaktır.
Bu Rekabet Sonucunda Fiyat En Alt
Düzeye Kadar Düşecek Ama Fiyat Bu Düşük Düzeyde Kalmayacaktır.Çünkü Firmalardan
Biri ,Diğer Firmanın Müşterisinin Kendisine Kaymayacağını Düşünerek Fiyatı
Yükseltebilmekte Ve Böylece Fiyat İlk Belirlenen Düzeye Doğru
Salınabilmektedir.
D)Chamberlin Modeli(Paylaşılmış
Monopol);Bu Modelin Diğer Üç Modelden En Üstün Yanı,!!!!!!!!Firmaların
Geçmişten Ders Aldıkları Karşılıklı Bağımlılıklarının Farkında Olduklarıdır.Her
İki Firma Bağımlılıklarını Farkında Oldukları İçin ,Sonuçta Eşit Miktarda
Üretip Aynı Fiyattan Satarken Monopolcü Karı Elde Edebileceklerdir.
E)Sweezy (Dirsekli Talep Eğrisi)Fiyat
Katılığını Açıklamaya Çalışan Ve 1939 Yılında Paul Sweezy Tarafından Ortaya
Atılmıştır.Modelde Piyasa Fiyatının Neden Hangi Düzeyde Oluştuğu Değilde
,Maliyetlerde Önemli Değişmeler Olsa Bile Fiyatların Nasıl Katı Olacağı Nı
Açıklamaya Çalışır.
Modelin Temel İki Varsayımı
Bulunmaktadır.
----------Piyasada İki Tür Talep
Eğrisi Vardır.Firmanın Kendi Talep Eğisi Ve Endüstri /Piyasa Talep Eğris
-----------Firma Satış Fiyatını Düşürdüğünde
Rakipleride Fiyatı Düşürmekte,Firma Fiyatları Arttırdığında Rakipleri
Fiyatlarını Arttırmamaktadır.
Sonuçta!!!!!!!Dengenin İstikrarlı Ve
Fiyatların Katı Olduğudur.
F)Stackelberg Modeli,;Stackelberg E
Göre Cournot Modelinin Geçerliliği Firmaların Tepki Fonksiyonlarını Tahmin Etme
Başarısına Bağlıdır.Hangi Firma Rakibinin Tepki Fonksiyonunu Daha Önce Tahmin
Ederse O Firma Lider Veya Merkez ,Diğeri Uydu Yada Takipçi Firma Halini Alır.
Modelde Toplam Üretim Cournot
Modelinden Daha Büyük ,Fiyat Düzeyi Daha Düşüktür.Cournot Noktasının Üstünde Ve
Kar Daha Büyüktür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum Yap yada Soru sor...